Blog and ping

Mormotalesen a Magas-Tátrában

Az 50felettfitten egész évben kirándulásokon edzett csapata története eddigi legnagyobb kalandjára indult, első magashegyi nordic walking túrájára. Az esemény színhelyéül egy örökzöldet, az ismeretlen ismerőst, a fenséges Magas-Tátrát választottuk. Sokunk kívánsága teljesült: láttunk mormotákat, zergéket, ettünk áfonyát,  málnát, láttunk zöld vizű tavakat, égbe röppenő csúcsokat.

Közép-Európa legkülönösebb, legvarázslatosabb hegysége minden várakozásunkat felülírta! Tudtuk, hogy a Tátra elsőrangú túrahely, de azt álmodni sem mertük, hogy északi szomszédainknál ennyi minden adott egy tökéletes hosszú hétvégéhez.

A Tátra tárt karokkal várja a turistákat, legyen az lengyel, magyar, német vagy hazai – nagyjából ezen nemzetek képviselőivel találkoztunk nordic walkingozás és városnézés közben egyaránt. A kiszolgáló létesítmények legtöbbje modern, mint a szuperkényelmes tátrai villamos, a csillogó hegyi gondolák, a felújított menedékházak, karbantartott utak. Néha csak a szlovák feliratok utaltak arra, hogy nem az osztrák Alpokban vagyunk.

Előzetes elképzeléseinket messze felülmúlta szomszédaink vendégszerető viselkedése. Szállásadónk, a pincérek, a bolti eladók és parkolóőrök mind segítőkészen szolgáltak ki, igyekeztek kedvesen becsempészni egy-egy magyar szót a kommunikációba. Vendégnek éreztük magunkat és nem lenézett szomszédnak. Az itt élők megtanulták már, hogy a turizmus jövedelemforrást jelent, magyar étlappal, feliratokkal találkoztunk több helyen, megjegyzésekkel vagy fintorral viszont egyszer sem.

Bőven volt alkalmunk kipróbálni a jellegzetes szlovák konyhát. Sztrapacska mindenhol szerepel az étlapon, csakúgy mint az ún. szegedi gulyás, egy jófajta pörkölt, káposztával és knédlivel. Örömmel fedeztük fel a buchtát, amely ránézésre az osztrák germknödelre emlékeztetett. Néhol árulják vajjal és mákkal, a legtöbb helyen azonban lekvártöltetű, csokoládéval elönött és kakaóval megszórt energia- és édesség-bombát jelent. Remek söröket mérnek, a csapolt Straropramen és pilzeni a sláger.

Az árak ugyan euróban vannak, de forintra átszámítva gyakorlatilag megegyeznek a hazaikkal, sőt… 20 Ft egy kifli, 300 Ft a pohár sör, kiskocsmában 800 Ft-ért lehet ebédelni, étteremben 1000-2000 Ft-ért. Nagyon jó érzés, hogy megengedhettünk magunknak kisebb-nagyobb könnyelműségeket: egy kis sligovicát, zmrzlinát, buchtát, menedékházi ebédet, panzióbeli vacsorát.

A Tátra változatos, érdekes túrákat kínál. Bár a 2004-es vihar sávja pont a leglátogatottabb területeket érintette, bőven marad lehetőség arra, hogy a hegység eredeti szépségét nordic walking közben élvezzük. Hiszen a Tarajkára felrepít a sikló, Tátralomnicról pillanatok alatt elérhetünk a Kőpataki-tóhoz, illetve beiktathatjuk a túrák közé a Csorba-tótól induló variációk valamelyikét. Kihasználtunk mi is minden lehetőséget arra, hogy a Tátra viszonylag könnyen elérhető csodáit megtekinthessük.

Teleszkópos nordic walking botjaink jól vizsgáztak. Kicsit szokatlan volt állítgatni a meredek felfeléken és lefeléken, és meg kellett szokni azt is, hogy a Magistrale nagy szikláin milyen technikával a leghatékonyabb az előrejutás. A botokra komoly szükség volt, hiszen az itthoni kirándulásaink rövidebbek és könnyebbek szoktak lenni, de a masszív nordic walking botok jó szolgálatot tettek a nehézségek leküzdésében.

A túrázás mellett jutott időnk egy kis városlátogatásra is. Késmárkot kerestük fel, a szálláshelyünkhöz legközelebbi szepességi várost. Az evangélikus fatemplom mindenkit lenyűgözött, csakúgy mint a kisváros szép házai és a büszkén pompázó Thököly-vár. Ennél is nagyobb ámulattal adóztunk az 1945 után Poprádhoz sorolt Szepesszombat láttán: háromszög alakú főterén polgári házak tündökölnek, a tér közepén álló Szent György-templom pedig egy igazi ékszerdoboz öt lenyűgöző szárnyasoltárral.

Soknapnyi látnivaló és túralehetőség maradt a következő Tátra-túrákra. Csapatunk egyértelműen elkötelezte magát a nyárvégi magashegyi nordic walkingozás mellett, tervbe vettük a térség alapos megismerését. A variációk száma szinte végtelen, hiszen a Magas-Tátra, Liptói-havasok, Bélai-Tátra, Lengyel-Tátra, Alacsony-Tátra, Szlovák Paradicsom mind Budapesttől 4-5 órányira, sok-sok szép túralehetőséggel, történelmi látnivalóval vár bennünket. A bemutatkozás kiválóra sikeredett. Mormotákkal most találkoztunk, jövőjére jöhetnek a medvék!